سمت:عروسک گردان کلاه قرمزی و در سال 94 پسرخاله هم بوده
دنیا فنیزاده عروسک گردان ایرانی و دختر پرویز فنی زاده بازیگر ایرانی است.
دنیا فنیزاده از کودکی به خاطر شغل پدرش معمولاً در جشنوارههای مختلف کودک و نوجوانی که در ایران برگزار میشد حضور داشت و آثار داخلی و خارجی شرکتکننده در این جشنوارهها را میدید. همین مسأله سبب شد تا از کودکی با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته میشود آشنا شود.پس از آن، کمکم که از برنامههای کاتون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده کرد، تکرار دیدن این آثار موجب علاقهٔ او به حضور در این رشته شد.و در نهایت با انتخاب رشتهٔ عروسک گردانی برای همیشه در دنیای کودکان و نوجوانان باقی ماند.او هدف و دغدغهٔ مهم زندگیاش را شادکردن کودکان و نوجوانان میداند.
فنیزاده نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامهٔ عروسکی تلویزیونی چتر با آواز باران عروسکگردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکه اول سیما در قسمتهای ۲۵ دقیقهای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنیزاده عروسکگردانی و آوازخوانی یکی از آنها را بر عهده داشت. وی پس از آن در کاری با نام زاغچه کنجکاو به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت. او با حضور در این برنامهها کمکم جای خود را به عنوان عروسک گردان در تلویزیون تثبیت کرد.
فنیزاده که قبل از کلاه قرمزی با ایرج طهاسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داده و با کار یکدیگر به خوبی آشنا بودی اما با برنامهٔ صندوق پست و ورود کلاه قرمزی به آن بود که به شهرت رسید.کلاه قرمزی که اصلاً قرار نبود در این برنامه ماندگار شود اما ماندگار شد و بدل به مشهورترین کار وی گشت.
فنیزاده ۲۸ سال است که در زمینه عروسکگردانی فعالیت دارد. «کلاه قرمزی» مشهورترین عروسکی است که فنیزاده عروسکگردان آن بوده است. عروسکگردانی در آثاری چون «گربه آوازه خوان» و مجموعهکارهای کلاهقرمزی به کارگردانی ایرج طهماسب از جمله آثار اوست.
از نظر فنیزاده شکل ظاهری عروسک چندان مهم نیست. او ساختار بیرونی عروسک چندان مهم نمیداند و برایش بیش از هر چیز سازندهٔ عروسک مهم است زیرا معتقد است تا زمانی که یک عروسک به خوبی ساخته نشود، عروسکگردان نمیتواند بهخوبی با آن عروسک ارتباط برقرار کرده و آن را حرکت دهد. فنیزاده بیش از این که به دنبال عروسکهای زیبا باشد به دنبال عروسکیست که بتواند با آن خوب کار کند. در مرحلهٔ بعدی اهمیت، گروه تولید برای وی اهمیت دارد و این که برای ساخت برنامه چهقدر فکر و اندیشه برای گروه مهم است و چهقدر برای برنامهٔ عروسکی کار میکنند.