عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند
عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند

قوچی نیامده رفت

«کلاه قرمزی» با همه عروسک هایش شب گذشته، جمعه 22 فروردین با مردم خداحافظی کرد. یک خداحافظی از نوع هندی، با همان آهنگ آشنایی که امسال با آن قسمت اول این مجموعه آغاز شد. یک خداحافظی تلخ، خداحافظی که حتی خود عروسک ها هم از رفتنشان ناراحت بودند.اما نکته هیجان انگیز قسمت پایانی این سریال اضافه شدن «قوچی» به این مجموعه بود.


قوچیبه گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایسکانیوز، دیشب آخرین قسمت از سریال نوروزی« کلاه قرمزی» در سال 94 پخش شد. داستان این قسمت در مورد عروسکی به نام «قوچی» بود که گوش هایش سنگین است. او پیر است و وقتی عصبانی می شود همه را با شاخ می زند.


صدا پیشه این شخصیت جدید علی سرابی است که علاوه بر «قوچی»، به جای «گابی» نیز حرف می زند.


«گابی»، یکی از عروسک های سریال « کلاه قرمزی» است که امسال کمتر در این مجموعه حضور داشت.  تقریبا هر سال به این سریال یک عروسک اضافه می شود که شاید فقط در اولین قسمت حضورش دیالوگ های زیادی داشته باشد و در قسمت های بعد ممکن است دیگر حضور پر رنگی نداشته باشد.


اینکه چرا به این سریال عروسک های مختلفی اضافه شده که ممکن است حضور کم رنگی داشته باشند و چرا قبل از حضور آن عروسک برای بودنش برنامه ریزی نمی شود جای سوال دارد.


یکی از عروسک هایی که در یکی دوسال اخیر به سریال «کلاه قرمزی» آمده، «گابی» است که به اندازه دیگر عروسک ها نتوانست جای خود را در بین مردم باز کند. برای همین امسال کمتر در این مجموعه دیده شد.


این عروسک نسبت به عروسک های دیگری چون، «پسر عمه زا»، «آقای همساده»، «بچه همساده»، «ببعی»، «دیوی»، «فامیل دور» و خود کلاه قرمزی نتوانست با مردم ارتباط برقرار کند.


عروسک ها به واسطه شخصیتی که برای آنها تعریف می شود، ظاهر و  صداپیشه شان  مورد استقبال قرار می گیرند.


عروسک های «کلاه قرمزی» غیر از عروسک «دیوی» که ظاهر غیر معمول تری از بقیه دارد ، همه ظاهری ساده و واقع گرا دارند برای همین مهم ترین عامل در جذب مخاطبان به  این عروسک های پر جنب و جوش و بازیگوش،  شخصیت و صدایی است که برای آنها تعریف می شود.


«کلاه قرمزی» عروسکی است که سال ها آن را می شناسیم. او بچه شیطان و سر به هواست که با ورود دیگر عروسک ها به این سریال از شطنیت های او کم شده و گویا بزرگتر شده، اما بقیه شخصیت هایی که در این سریال هستند و ماندگارتر از دیگر عروسک ها هستند هر کدام به دلیل صداپیشه و کاراکتری که دارند در ذهن می مانند.


«عزیزم ببخشید»، شبیه آشپزهای ایتالیایی است او زیاد حرف می زند و همه چیز را با جزییات فراون می پرسد.


«دیوی»، برعکس حرف می زند و همه کارها را وارونه انجام می دهد.


«آقای همساده»، لهجه شیرازی دارد، جملات جعلی از ژان ژاک روسو می گوید و از کودکی هایش خاطرات عجیب و غریبی تعریف می کند.


«فامیل دور» به دلیل شباهتش به «آقای مجری» می خواهد شبیه او باشد.


«پسر عمه زا» با صدا پیشه گی محمدرضا هدایتی، صدای خاصی دارد که اغلب دیالوگ هایی می گوید که  به صحبت بزرگان بی شباهت نیست.


«ببعی»، انگلیسی صحبت می کند و آواز می خواند.این عروسک ها تقریبا از جمله عروسک های پرطرفدار و ماندگار سریال «کلا قرمزی» هستند.


اما در این مجموعه که چند سالی است مهمان خانه های ایرانیان است عروسک هایی نیز حضور دارند که در یک قسمت ناگهان وارد شده  و پس از مدتی هم کم کم محو می شوند  و فقط در قسمت آخر برای خداحافظی می آیند.


شاید یکی از دلایل کم رنگ بودن بعضی از عروسک ها این باشد که پس از حضورشان، دست اندکاران این برنامه به این نتیجه می رسند که آن عروسک با مردم ارتباط برقرار نمی کند.


اما در این مجموعه که عروسک های ساده ای دارد، اگر صدا و شخصیت، خنثی باشد مخاطبان را به خود جذب نمی کند. به این دلیل که عروسک ها از حس چهره شان نمی توانند استفاده کنند و کاملا وابسته به شخصیت و صدایشان هستند. وجود صدایی خاص می تواند در ارتباطی که با مردم برقرار می کنند موثر باشد.


امسال نیز در آخرین قسمت، «قوچی» به «کلاه قرمزی» اضافه شد که در اولین قسمت حضورش با اینکه صداپیشه اش همان صداپیشه «گابی» است، شخصیت شیرینی از خود به جای گذاشت که این انتظار وجود دارد که اگر قرار باشد «کلاه قرمزی» سال های آینده نیز نوروز پخش شود از عروسک های ماندگار باشد.


در پایان  می توان به این تیجه رسید  که مهم ترین عامل در ماندگاری بعضی از عروسک های سریال «کلاه قرمزی» شخصیت پردازی آنها و مهارت صداپیشه در ماندگار کردن آن عروسک است که برای آنها تعریف شده است.


لازم به ذکر  است، قسمت‌های باقی مانده از «کلاه قرمزی 94» در اعیاد و مناسبت‌هایی چون ولادت حضرت علی (ع) (روز پدر‌)، نیمه شعبان‌، مبعث رسول اکرم‌(ص)، 22 بهمن‌، روز جهانی کودک‌ و سایر مناسبت‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود.


منبع:http://iscanews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.