عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند
عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند

چرا کلاه قرمزی هنوز محبوب است؟


خُلق‌وخوی کلاه قرمزی امروزی تر شده است
به گزارش ایسکانیوز، «کلاه‌قرمزی» از سال ۱۳۸۸ با همراهی چند عروسک دیگر در قالب یک مجموعه نوروزی بعد از گذشت چند سال دوری از تلویزیون و سینما دوباره به تلویزیون راه یافت و از آن سال به بعد به یکی از پرمخاطب ترین ویژه‌برنامه‌های نوروزی تبدیل شد. ویژه برنامه ای که دیگر مخصوص رده سنی خاصی نیست و تمام اعضای خانواده را ساعت 9 شب پای تلویزیون می نشاند. حال پس از گذشت این همه سال، این مجموعه دیگر فقط یادآور دو شخصیت کلاه قرمزی و پسر خاله نیست. جیگر، پسرعمه زا، فامیل دور، دختر همساده، دیوی، عزیزم ببخشید، بچه فامیل دور، آقای همساده، ببعی و گاوی عروسک هایی هستند که بیش از خود کلاه قرمزی معروف شده اند.عروسک هایی که ادعای خاصی ندارند، چهره ای ساده دارند و با اغراق و زور زدن نمی خواهند مخاطب را بخندانند.

این عروسک ها به واسطه صداپیشه گانشان برای ببینندگان تلویزیون آنقدر زنده هستند که دیالوگ هایشان در ذهن ماندگار می شود و هر سال همه منتظر عید نوروز می مانند تا با دیدن مجموعه کلاه قرمزی خنده بر لب هایشان بنشیند وعروسک هایی را که سال هاست می شناسند باز هم ببینند. نسلی که اولین بار کلاه قرمزی را دیدند اکنون با فرزندانشان این مجموعه را تماشا می کنند اما کلاه قرمزی هنوز همان بچه بامزه ای است که همه دوستش دارند و با وجود عروسک های متعددی که به این مجموعه اضافه شدند باز هم نام کلاه قرمزی است که یادآور اتفاقات شیرین این مجموعه است. عروسکی که به عقیده بسیاری در طول ساله ا تغییر کرده است.

مرضیه محبوب، طراح عروسک‌های مجموعهٔ کلاه‌قرمزی می‌گوید: از آن‌جا که این عروسک را با دست ساخته و هر کدام از یک تکه اسفنج شکل گرفته‌اند، طبیعی است که در گذر زمان و با بازسازی عروسک دچار تغییر شوند. او منکر بزرگ‌ترشدن شخصیت کلاه‌قرمزی در طول زمان است و معتقد است عروسک‌ها هیچ‌وقت نه بزرگ می‌شوند و نه پیر. به عقیدهٔ این عروسک‌ساز یک عروسک اگر کودک خلق شود تا آخر عمر کودک می‌مانَد و اگر پیر به دنیا بیاید تا پایان زندگی‌اش پیر خواهد بود. با این حال او معتقد است از آن‌جا که همهٔ احساس و عاطفهٔ سازندهٔ عروسک به همراه این عروسک‌هاست و باری از زندگی‌اش روی دوش آن‌ها قرار گرفته‌است، شاید کلاه‌قرمزی با وجود ظاهر بدون تغییرش، رشد کرده باشد و شاید سازندگان این شخصیت در آینده او را به سنی برسانند که بخواهد ازدواج کند. با این وجود او تأکید می‌کند که این تخیل ماست که او را تغییر می‌دهد وگرنه فیزیک و ظاهر این عروسک همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند.

دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان این شخصیت که از ابتدا همراه آن بوده درباره تغییر کلاه قرمزی معتقد است: کلاه‌قرمزی دههٔ ۱۳۹۰ هنوز همان کلاه‌قرمزی دههٔ ۱۳۷۰ است و تنها خُلق‌وخویش امروزی‌تر شده با این وجود او معتقد است که طی ۲۰ سالی که از عمر این شخصیت گذشته، کلاه‌قرمزی تفاوت‌های بسیاری کرده. به باور او این شخصیت دیگر بزرگ شده اما خصلت‌های خوب خود را از دست نداده‌است، بلکه یک سری از اخلاق‌های او که مختص دوران کودکی‌اش بود از دست داده؛ به‌عنوان مثال دیگر آقای مجری حرف‌های او را می‌فهمد و دیگر نیازی به ترجمهٔ حرف‌های او نیست. به باور او کلاه‌قرمزی در این سال‌ها یاد گرفته که درست حرف بزند و بعضی از رفتارهای خود را کنترل کند.

اما بعد از گذشت سال ها کلاه قرمزی دیگر یک عروسک نیست. عروسک کلاه‌قرمزی در ایران به یک برند تبدیل شده‌است که در طول سالیان حضورش در حافظهٔ جمعی ایرانیان علاوه‌ بر حضور در تلویزیون و سینما، به صورت عروسک و نوشت‌افزار و اسباب‌بازی نیز میان کودکان وجود داشته. با این وجود، تا پیش از بازگشت مجدد این مجموعه به تلویزیون در سال ۱۳۸۸ هنوز به صورت برندی انحصاری درنیامده بود. اولین بار در روز پنج‌شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۲ بود که در بیست‌وهفتمین جشنوارهٔ فیلم کودک و نوجوان در هتل کوثر اصفهان از عروسک‌ها، نوشت‌افزار این مجموعه به صورت رسمی رونمایی شد. شاید تمام تلاشی که برای برند کردن عروسک های «دارا و سارا» به کار گرفته شد تا جایگزین باربی در ایران شوند را «کلاه قرمزی» آرام آرام و بدون دست و پا زدن انجام داده باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
دنیای علمی من یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 22:24 http://qwascv13.blogfa.com

روز دختر رو به همه ی ساپورتیا، اونایی که کچلن ولی گل سر میذارن تا لو نرن
بوتاکسیا، گونه کاشته ها، دماغ عملی ها، لنز رنگیا، خط چشمیا،
شینیونیا، مانیکوریا، پدیکوریا و…
در کلا همه اونایی که می کوبند از نو می سازند خجثطه باد [نیشخند][نیشخند][نیشخند]

توی اون یکی هم گفتی

دنیای علمی من چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 17:31 http://qwascv13.blogfa.com

اگه نیای وبلاگمو ببینی با این تفنگ میکشمت
._|____________________,,_
../ `--||||||||----------------------]
./_==____________________|
...),---.(_(__) /
..// () ),----".'
.//___//
منتظرتمممممم
/`----' /
____ /

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.