عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند
عروسک های جاودانه

عروسک های جاودانه

عروسک ها چنان شما را به هیجان میاورند که معروف ترین بازیگر ها نمی توانند

بیوگرافی محمد بحرانی

سمت:صداپیشه ببعی و آقوی همساده

محمد بحرانی (متولد ۱۳۶۰ در شیراز) صداپیشه و بازیگر ایرانی است.
بحرانی دارای مدرک لیسانس بازیگری از دانشگاه تهران  و مدرک کارشناس ارشد کارگردانی  از دانشگاه تربیت مدرس  است.وی از سال ۱۳۸۰ وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش کودک و عروسکی بوده است.علاقهٔ بحرانی به نمایش عروسکی از جشنواره‌های تئاتر عروسکی دانشجویی آغاز شد. او که در آن دوران چند کار در این حیطه داشت، با گذر زمان به این موضوع علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۸۰ در همین حین مریم سعادت که داور یکی از این جشنواره‌ها بود کارِ وی پسندید و از او برای کار در یک برنامهٔ تلویزیونی دعوت کرد. از همان‌جا بود که فعالیت او در این مسیر جدی شد.اکثر کارهای وی از سال ۱۳۸۰ که او وارد تلویزیون شده در ژانر کودک و کارهای عروسکی بوده است.


بحرانی با وجودی که در ابتدای شروع به کار در این حیطه چندان اصراری به کار در این حوزه نداشت که دلیل آن را ناآگاهی از جزئیات این حوزه می‌داند،وقتی چندی پس از شروع کار و آشنایی‌اش با گروه به این نتیجه رسید که پشت‌صحنهٔ کارهای کودک در مقایسه با سایر ژانرها لطیف‌تر، سالم‌تر و انسانی‌تر است. او این ویژگی را دوست داشت و همین باعث ماندگاری‌اش در این زمینه شد.ین وجود او دوست دارد که ژانرهای دیگر را نیز تجربه کند، کما این که در تله تئاتر ها و سینما نیز بازی کرده است.
از جمله کارهای بحرانی پیش از ورود به مجموعه کلاه قرمزی مجموعه‌های استاد همه چی دون، شهر کودکان بود. از دیگر کارهای او می‌توان به مجموعهٔ «با ما کاش باشی» اشاره کرد که وی در این مجموعه صداپیشهٔ عروسک آقاشجاع است.

آشنایی محمد بحرانی با گروه کلاه‌قرمزی در ابتدا به واسطهٔ همکاری مشترک وی با ایرج طهماسب و حمید جبلی در فیلم «رفیق بد» بود؛ ولی در اصل از طریق امیر سلطان احمدی، عروسک گردان پسرعمه زا، که در کلاه قرمزی 88 حضور داشت و یکی از دوستان بحرانی بود به گروه معرفی شده است.این بازیگر در یکی از آخرین فعالیت‌های هنری خود صدا پیشهٔ عروسک جناب خان در برنامهٔ خندوانه به کارگردانی رامبد جوان حضور داشته است.

فعالیت‌ها

سینمایی

  • 1386 رفیق بد
  • 1392 طبقه حساس
  • 1393 نزدیکتر
  • 1393 فرار از قلعه رودخان

تلویزیونی

بازیگری

  • تله تئاتر یغمای باشکوه خورشید(فرهاد محسن پور)
  • مجموعه مکتب خانه غیر انتفاعی(عیسی یوسفی پور)
  • یه کوچه،یه خونه(عیسی یوسفی پور،علیرضا فرح‌جود)

صدا پیشگی

  • ببعی(کلاه قرمزی)
  • همساده(کلاه قرمزی)
  • استاد همه چی دون(استاد همه چی دون)
  • جناب خان(کوچه مروارید و خندوانه)
  • وی دو کنسرت حشرات،شاعر،عروسک گردان و صداپیشه بوده است.

خوانندگی

وی پیش از جام جهانی فوتبال و لیگ جهانی والیبال به‌همراه امیر سلطان احمدی موزیک‌ویدئوهایی در حمایت از تیم ملی منتشر کرد.

بحرانی بخش عمده‌ای از شهرت خود را وامدار شخصیت عروسکی آقوی همساده و ببعی در ویژه‌برنامه‌های نوروزی کلاه قرمزی است، وی درباره نحوه آشنایی با کارگردان این پروژه (ایرج طهماسب) می‌گوید:

آشنایی ما به زمانی برمی‌گردد که در فیلم «رفیق بد» با آقای طهماسب و جبلی همکاری کردم و در نقشی کوتاه بازی کردم. سال ۱۳۹۰ آنها برای یک شخصیت جدید دنبال صداپیشه بودند. امیر سلطان‌احمدی که عروسک‌گردان «پسرعمه زا» است از دوست‌های قدیمی من است. او از سال ۸۸ با گروه همکاری کرده و مرا پیشنهاد کرد. من هم رفتم و تست صدا دادم و با گروه همراه شدم.


مصاحبه


شاید باورتان نشود اما من حتی برائ گفتن همین دیالوگها هم روزهای اول اضطراب داشتم. نمیدانستم قرار است چه اتفاقی بیفتد و من چه باید بکنم. اما خب به دانش و تجربه آقای طهماسب و دیگر دوستان در این مجموعه، اعتماد کردم و آرام آرام همه چیز عوض شد. ببعی هم سهم بیشتری را از آن خود کرد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ببعی با آن جثه کوچک و صدای بم، یکی از جذابترین عروسکهای برنامه کلاه قرمزی است. او که انگار در سرزمین دیگری بزرگ شده و کمکم دارد زبان فارسی را یاد میگیرد، امسال در «کلاه قرمزی ۹۲» بیش از سال قبل با اطرافیانش ارتباط گرفت و بیشتر خودش را به رخ کشید.

آقای بحرانی! ببعی امسال بیشتر به حرف افتاد، حتی آواز خواند و انگار عاشق هم شد. جریان از چه قرار است؟
پیش از آغاز تصویربرداری ما یک دوره دو ماهه تمرین کردیم و بسیار چیزها در این تمرینها شکل گرفت. در همین تمرینها بود که قرار شد امسال ببعی بیشتر از سال قبل حضور داشته باشد، حرف بزند و آواز بخواند.
شما به زبان انگلیسی مسلط میباشید؟
بلدم اما مسلط نیستم. خوشبختانه جملات طولانی ببعی بسیار معنادار نیستند و گفتن عبارات و جملههای ساده انگلیسی هم به تسلط نیاز ندارد.
اما ادا کردن جملات بیمعنای انگلیسی هم کار سادهای نیست!
خب بعضی کلمات را در ذهنم دارم و بسیاری از مواقع هم از آقای حبیب رضایی مشورت میگرفتم.
در روند تمرینها چه اتفاقی افتاد که ببعی اینطور زبان باز کرد و دست آخر از اصطلاحات خاص زبان فارسی هم استفاده میکرد؟
وقتی یک عروسک مدتی در یک برنامه حضور داشته باشد و مخاطبان با او ارتباط برقرار کنند، آرام آرام جایگاه خودش را پیدا میکند و براساس این جایگاه میتواند حضور فعالتری داشته باشد. ببعی سال ۸۹ وارد جمع عروسکهای کلاهقرمزی شد و از سال ۹۰ ما شاهد حضور او در برنامه کلاه قرمزی بودیم.
در این مدت آقای طهماسب، جبلی، من و بقیه اعضای گروه نقش و حضورش را بهتر درک کردیم و برائش نقشهای تازه در نظر گرفتیم. طبیعی است همه ما این عروسک را بیشتر شناخته بودیم و دربارهٔاش ایدهها و پیشنهادهایی داشتیم. نظراتی که همه ما درطول تمرینها ارائه میکردیم در نهایت با نظر کارگردان، منجر به تغییراتی در ببعی شد که امسال دیدیم.
ایده علاقهمندی ببعی به مهناز افشار و حس و حال غمگین و عاشقانه او بعد از رفتن این بازیگر از کجا آمد؟
باورتان میشود که یادم نمیآید این ایده مال چه کسی بوده؟ نه به این سبب که حافظهام یاری نمیکند بلکه به خاطر اینکه همه ایدههای ما از جرقههایی کوچک شکل میگرفتند. هر کسی چیزی به ایده اولیه اضافه میکرد و پیشنهادی میداد تا اینکه در نهایت به نقطه مطلوب میرسیدیم و همه احساس رضایت میکردند. در این صحنه بخصوص، شاید آقای طهماسب از من خواسته باشد چیزی بگویم یا عروسک گردان حرکت خاصی انجام داده باشد و همین جرقهای شده باشد برائ شکلگیری صحنهای که شما دیدید و در ذهنتان ماند.
آیا برائ ارائه ایدههای تازه الزامی هم در کار بود؟
همه ما با عشق و علاقه خودمان را ملزم میکردیم به داستانهای این برنامه و عروسکهایش فکر کنیم. تکتک اشخاص گروه در خانه به شخصیتهای این مجموعه فکرمیکردند و نظراتشان را یادداشت میکردند تا در جلسات تمرین طرح کنند و با همفکری دیگران آن را بپرورانند.
پس با عروسکگردانها هم تعامل داشتید؟
بله، قطعا. عروسک ببعی را سال ۹۰ و ۹۱ خانم بنفشه صمدی بازی داده و امسال پیمان فاطمی عروسکگردان ببعی بود؛ البته امسال هم خانم صمدی در چند برنامه همراه ما بود. به اعتقاد من این دو نفر از بهترین عروسکگردانهای ایران می باشند. آنها بیش از ده سال سابقه دارند و بسیار خلاقانه عمل میکنند. بسیار وقتها حرکتهای آنها و فرمهایی که به بدن ببعی میدادند به من ایده میداد.
ببعی از روز اول برائ شما چطور تعریف شده بود؟
برهای که بسیار کم حرف میزند؛ فقط میگوید بع و نع.
برای شما کسالت بار نبود هر روز سر کاری حاضر شود که قرار است یکی دو بار بگویید بع و نع… !؟
نه ابدا. من با عشق و علاقه سر این کار حاضر میشدم. روند تمرینها برائ من بسیار آموزنده و دلپذیر بود. دستاوردهای من از این کار قابل مقایسه با هیچ رقمی نیست چون در این تمرینها ما با چالشهای متعددی روبهرو میشدیم که بسیار آموزنده بودند؛ به طور مثال چالشهایی در زمینه بازیگری، نمایش، فن بیان، حتی سبک زندگی… بنابراین اگر قرار میشد همین بع یا نع را هم نگویم باز هم در این تمرینها حاضر میشدم.
شاید باورتان نشود اما من حتی برائ گفتن همین دیالوگها هم روزهای اول اضطراب داشتم. نمیدانستم قرار است چه اتفاقی بیفتد و من چه باید بکنم. اما خب به دانش و تجربه آقای طهماسب و دیگر دوستان در این مجموعه، اعتماد کردم و آرام آرام همه چیز عوض شد. ببعی هم سهم بیشتری را از آن خود کرد.
آقای بحرانی! اهل شیراز میباشید؟
بله.
برای همین آقوی همساده شیرازی شد؟
سرنوشت آقوی همساده هم مثل ببعی بود. ابتدا آقای طهماسب گفتند آقوی همساده شخصیتی است که به مشکلاتش میخندد و آنها را با خوشحالی تعریف میکند. بعد همه تست دادیم و قرار شد من صداپیشه این عروسک باشم. آقوی همساده هم مثل ببعی و بقیه شخصیتهای این برنامه، در تمرینها شاخ و برگ پیدا کرد.
با توجه به اینکه آقوی همساده ژستهای (نمایشهای رفتاری) خاصی دارد، عروسکگردان چقدر به شما در هویت بخشیدن به این عروسک کمک کرد؟
خیلی بسیار. خانم شیما بخشنده یکی از عروسکگردانهای با تجربه و خلاق کشورمان است که حضورش کمک بسیاری به من کرد. میتوانم ادعا کنم بخش اعظم جان بخشیدن به عروسکها کار عروسکگردان است و چون حضورش در کنار عروسک دیده نمیشود نباید تلاش و زحماتش را ندیده گرفت.
به نظر من در مورد عروسکهای مجموعه کلاه قرمزی جدا از آقایان طهماسب و جبلی که هسته اصلی و مغز متفکر کار می باشند مهمترین وظیفه در ابتدای امر بر دوش خانم محبوب بود که چهره، اندام و لباس عروسکها را طراحی کرده و به آنها هویت داده است. در مرحله بعدی عروسکگردان و صدا پیشه در کنار هم و ضمن تعامل با یکدیگر به این عروسکها جان دادهاند.
گاهی یک حرکت جالب عروسکگردان به صداپیشه کمک میکند تا دیالوگی جذاب بگوید یا گاهی یک دیالوگ خوب و بموقع سبب میشود عروسکگردان حرکتی خلاقانه انجام دهد. به طور مثال عروسکگردان دست آقوی همساده را روی شکمش میگذارد و به من اعلام میکند باید بخندم. در واقع ما چون یک گروه هماهنگ هستیم همه اعضای گروه در کسری از ثانیه با هم هماهنگ میشوند و پیامهای یکدیگر را میگیرند.
در سکانسهایی که ببعی و آقوی همساده با هم بودند، نماها جداگانه تصویربرداری میشد یا شما همه صداها را با هم اجرا میکردید؟
نمای جداگانه نداشتیم. اما آقوی همساده به خاطرنوع شخصیت پردازیش و اینکه بیشتر تکگویی میکند معمولا در جمعها حضور نداشت و گاهی اگر با هم در صحنه بودند به نوبت صحبت میکردند.
سخت نبود بیانتان را یکباره از انگلیسی به لهجه شیرازی برگردانید؟
اگر صحنه عروسی خانم بزرگ را به یاد بیاورید که همه عروسکها جمع بودند و آقای حمید جبلی به جای کلاه قرمزی، پسرخاله، خانم بزرگ و چند عروسک دیگر حرف میزد متوجه میشوید من نباید از سختی کار گلایه کنم!


محمد بحرانی به همراه حامد زحمتکش عروسک گردان همساده در سال 93

محمد بحرانی به همراه پیمان فاطمی عروسک گردان ببعی



نظرات 3 + ارسال نظر
Mobina جمعه 6 شهریور 1394 ساعت 16:21 http://1380kolahghermezi.mihanblog.com

اسمت غزله؟؟؟؟
من همیشه فکر میکردم پسری

Mobina جمعه 6 شهریور 1394 ساعت 16:19 http://1380kolahghermezi.mihanblog.com

مگه عروسک گردان ببعی بنفشه صمدی نیس؟

نیلوفر جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 16:48 http://piyano.mihanblog.com/

درود دوست من شاد باشی و سبز . به روزم.
65168

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.